Saturday, October 20

Aik? Tasbih bulat-bulat tu pun nak bercinta?

Salam alaik.

Ya. Disaat post ini dikarang, sejujurnya saya berada di ruang tamu Malaysia Hall Dublin di Leeson Street, Dublin. Buat apa kat sini? Hiho~ perogerem mara yang dikatakan bakal membina jati diri dan semangat berpasukan katanya. Habis, sekarang masa rehatkah? Hiho~ tidak sama sekali. Sekarang betul-betul masa ceramah. Nope. I won't say ceramah. More like a sharing from a Dr that have been working here for quite a long time. Bukanlah saya tak suka dengar pengisian. Apatah lagi ingin berlari-lari anak keliling malaysia hall sambil menjerit, "arghhh!!! Bosannya!!!" oh anda, tidak sama sekali.

Malah saya berada di barisan paling hadapan secara literalnya(dan itupun kerana tidak bernasib baik masuk lambat sebentar tadi), berada di sebelah teman yang agak rapat disini, saudara zaid nasir yang sudah mencapai tahap retis femess lagi hensems di dublin ini. Entah kenapa, saya mula bermuhasabah. Lantas fikiran liar ini melayang-layang berterbangan bersama-sama daun-daun oren yang mulai gugur bersama gugurnya musim summer di bumi irish ini. Mengiringi masuk cuaca autumn dan luruhan dedaun yang kalau ada d7000 kat tangan kanan, tripod di dalam beg galas, dan tiada kelibat manusia langsung di kiri dan kanan saya, pasti lah....!!*pengsan sebelum sempat menghabiskan kata-kata

Dan pagi tadi, suasana merville house dipenuhi suara riuh rendah teman-teman yang baru sahaja menonton filem KCB selama 4 jam lebih secara marathon malam tadi. Dan yang memeranjatkan saya secara personalnya, kebisingan mereka itu tidak sama dengan kebisingan-kebisingan yang biasa saya terima sebagai review kisah yang mampu menjerat saya untuk menontonnya sebanyak tidak kurang dari lima kali itu! Yang selalunya saya dengar adalah;

"ohoi! Leleh aku tengok cite tu dowh! Jodoh memang xkan kemana lah!"

"mantaplah azam tu. sanggup dia stay 9 tahun untuk sara famili. Terharu mak tengok.. Sobs"

"yang tanya nama kat bas tu romantik sangatlah! Ah, merah pipi I !"

Namun apa yang saya dengar hari ini, dan pertama kali saya mendengarnya;

"wargh! Ending xbest lah! Sepatutnya azam kawen dengan vivi! Argh!! X masuk akal!"

"Kiai lutfi hakim tu biased lah! Nak anak dia je. Down."

"asal heroin xlawa dowh? Vivi lagi lawa kot! Mak dia dah siap sarung cincin lagi. Frust betol!"

(disklemer: ayat diatas hanyalah rekaan semata-mata namun masih tidak lari dari maksud asal dialog)

(-_-")

Dan saya akan mengeluh dan terus mengeluh mendengar komentator tak rasmi di atas. Namun, senyum.. Tak perlu kata apa-apa. ^_^

Usai membaca dua jilid novel lantas terus menonton filem tersebut kira-kira dua tahun lepas di zaman jahiliyah saya yang masih punyai terlalu banyak masa lapang, saya mempunyai sudut pandang saya yang tersendiri! Oh ya, sekadar warning, anda yang mempunyai emosi terlebih lemak santan dan tidak boleh bertoleransi mahupun menghormati pendapat dan sudut pandang org lain, saya amat menggalakkan anda tidak meneruskan pembacaan kerana... Ya lah, risau juga tiba-tiba keluar berita di muka depan akhbar utusan meloya bertajuk, "gempar: remaja mengamuk menanduk pecah skrin komputer di -------!" hihoo~

1) Pertama, saya sangat menyarankan anda-anda mengambil ibrah(baca: pengajaran) yang sangat banyak sebenarnya melalui kesah tersebut. Misalnya, kita melihat pergantungan seorang hamba kepada Allah yang patut kita contohi! Lihat saja mas azzam, disaat beliau menerima banyak tak hengat ujian yang menimpa, anda bayangkan sajalah! Setahun di perantauan, ayah kita meninggal dunia, lantas kita sebagai anak lelaki sulung terpaksa menyara biaya keluarga, berkerja keras menjual tempe dan bakso di kota cairo sehingga terpaksa hold on 9 tahun lamanya! Uix, 5 tahun ini pun sudah kurasakan agak panjang, apatah lagi hampir 2 kali ganda? Tak cukup lagi? Nah, hati yang hancur luluh tiap kali pinangan ditolak itu tak mahu kira kah? Ohoi~ walaupun saya sendiri belum pernah ditolak pinangan apatah lagi menerima pinangan(eh?), namun saya yakin pedih dalam hati itu, hanya tuan punya hati saja yang rasa!

Dan saya yakin, tak perlu saya habiskan satu persatu kesah hidupnya, anda yang pernah menonton pasti faham apa yang saya cuba sampaikan di sini bukan? Lihat saja kehidupannya. Anda pernah melihat saudara azzam menyalahkan takdir atas nasib yang menimpanya? Hohoh~ anda tahu jawapannya, saya tahu anda tahu.

Dan tidak mampukah kita mengambil pengajaran walaupun daripada masa yang telah terbuang selama 4 jam lebih itu? Sekurang-kurangnya, tidaklah masa anda itu bagaikan dibakar hangus rentung begitu sahaja! Dan pengajaran2 lain? Ah! Saya tahu anda cukup bijak untuk mengambil pengajaran tanpa membazirkan 4 jam lagi untuk menontonnya semula demi mencari pengajaran lain. Ohoi~

2) seterusnya, dalam period jahiliyah saya dahulu, selalunya saya jarang lari dari melihat kepada jalan mahupun lenggok cerita yang dikisahkan, dibukukan, mahupun dimoviekan. Dan kcb sebenarnya, bagi saya mempunyai jalan cerita yang kompleks dan berselirat, namun bagaikan sangat ideal untuk terjadi dalam kehidupan.

Saya yakin pak Habib mengambil masa yang agak lama untuk menghubungkan satu demi satu bahagian cerita(namun mungkin juga sekejap, beliau kan genius). Bayangkan sajalah, pusing3 cerita, kahwin dgn yang asal juga malah timing yang berlaku seperti terlalu perfect untuk konflik2 itu berlaku secara nyata! Wahaha~ namun, hakikat bahawa cerita tersebut merupakan kisah fiksyen semata-mata yang diolah dengan puitis dan sangat romantis menyedarkan saya yang hipotetikal situation merupakan sesuatu yang anda sendiri juga boleh reka, bukan? Huhu~

malah jika anda kurang bersetuju dengan jalan cerita pak habib, berita baik, saya ada cadangan untuk anda! Hihoo~ sukalah tu. Apa kata anda karang sebuah cerita, dan berikan kepada saya untuk baca, ya, saya masih suka membaca kisah-kisah menarik! Jika cerita yang anda karang itu mengenai diri anda sendiri, itu sumpah osemlah! Dan pastilah cerita yang anda karang itu akan jadi memori terbaik anda 10-20 tahun lagi, percayalah, saya pernah cuba dan ia sungguh menggamit memori! dan oh ya, apabila anda sudah siap mengarang, jangan lupa ucapkan alhamdulillah ya! *senyum mata tutup

3) ahah! Ketiga, saya personally meminta ampun maaf kepada anda-anda sekalian yang 'tertonton' movies tersebut lantas membazirkan 4 jam anda yang sangat berharga itu. Tiada lintasan niat langsung dari pihak saya untuk anda mengorbankan masa qiam anda-anda itu untuk menuntun movie. Jika sharing saya tentang movie tersebut melalaikan anda seketika, maka saya mintak ampun mintak maaf kerana saya juga, ya lah. Manusia biasa. Bukanlah malaikat, bukan juga lembu ternak pakcik Patrick di ladang lembu drogheda. Eh? Khilaf diri harap diampunkan, kalau saya salah, anda tegur-tegurlah. Kalau saya tersilap, kita sama-sama baiki, okeh? Sebab kita nak masuk syurga sama-sama kan? *senyumm

Sekian sahaja dari makhluk yang sedang melawan perasaan ngantuk maha hebat di Malaysia Hall Dublin ini, semoga saya, kamoo, dan anda-anda semua terus tsabat di jalanNya ini.

Yang banyak silapnya,
CheCardio
UCD Belfield
Ireland









No comments: