Monday, September 5

workLoad!

salam.



time we have won't be enough for responsibilities that we carry
*****************************
heyyO. cHe cardio bukak notebook terchenta. gambar cahaya yang jadik wolpeper terang sungguh. tekan butang reduce cahaya. tut.tut.tut. done. nicely done. pandang sebelah kiri. buku hijau ada gambar nervous system cukup menarik hati. walaupun tak cukup menarik kalau nak compare dengan gambar jantung yang che cardio lukis sendirik. (ish. xlarat la nak angkat bakul ni~!)

belek2 buku hijau. nampak kertas assignment banyak. okay. tutup balik buku hijau. nanti vomit level ketiga serius takde orang nak angkut pergi hospital.

che cardio menyandar kat kerusi yang boleh buat kepala tenggelam ni. merenung sejenak. banyaknya kerja. tensen? tak kot. stress? lagi la tak. habis tu? takde la. saje nak cakap. kerja banyak. tak boleh?

pikir-pikir balik. andai Tuhan tak bagik che cardio kerja banyak-banyak ni. apa agaknya che cardio tengah buat.

tengok movie? uyeeaah~! dah lama tak all-nighter layan citer korea. eh?

baca komik? yahhooo~! dah lama tak stay up habiskan satu siri komik dalam satu malam. eh?

stalking? wuuhhuuuu~~~! itu serius tak pernah buat.

okay. merepek.

kenapa Tuhan bagik workload yang melimpah ruah cam air kolah yang rosak bebola hitamnya? kenapa Tuhan bagik masa sikit cam biskut yang dah tinggal debu dalam bekas kaca ni?(goncang2 bekas biskut, nak teguk habuk.eh?)

okay. ni opinion che cardio. boleh kutuk, boleh kritik. xde sape nak marah. che cardio kan nak jadik dokter, mana boleh garang2. (hihi~ gelak sambil tutup mulut sorang2)

apasal kerja banyak? okay. kalau takde kerja, pernah dengar tak orang post kat mukabuku (baca: fesbuk), "arghh! boring giler ari ni! xde benda nak buat!"(telan liur besar teringat zaman silam. err.) kalau masa yang ada tak dipenuhkan dengan kerja-kerja yang 'banyak' tu, percaya tak kalau che cardio kata patient2 akan mula carik benda2 yang tiada faedah mahupun maedah untuk dibuat. ye ke? ke che cardio sorang je cam2?(tutup muka sambil goyang ke kiri dan ke kanan)

takpelah. pesanan ni sesuai untuk che cardio je kot. tapi serius, kalau Tuhan tak bagik banyak kerja. masa lapang akan diisi dengan benda2 yang lagha a.k.a lalai. serius sedih lepas dah bazirkan masa. tapi, besok rasa lagi ke sedih tu?

kenapa masa sikit. nak bagik reason sama boleh? kalau tuhan bagik lagi sejam dalam sehari dalam hidup korang dan che cardio. adakah sejam tu akan korang gunakan untuk beribadah kepadanya? belek2 buku 'manual hidup homo sapiens', teringat ayat,

"aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku"
(51:56)  

hurm. tambah sejam pun takde guna kan? tak setuju? takpe. che cardio ada jawapan lain. jap. okay. jumpa. kalau Tuhan bagi masa yang banyak, adakah kita akan jumpa orang yang berkejar-kejaran macam che cardio untuk siapkan assignment?(0_o') adakah kita akan jumpa lecturer-lecturer menyusun jadual waktu agar tak bersimpang-siur dengan lecturer lain? adakah kita akan jumpa orang yang menyusun jadual hariannya dengan sistematik? adakah kita akan jumpa disiplin dalam diri kita? sudah tentu tidak! menarik bukan jawapan che cardio? (sekali lagi terasa lenguh tangan mengangkat bakul)

masa yang kita ada xkan pernah cukup dengan tanggungjawab yang kita pikul. rugi kan? seriously, that's a fact. clearer than the facts in 'stedman's medical dictionary'. Allah sendiri cakap, kita memang kerugian kalau main dengan masa,

"Demi masa. sungguh, manusia berada dalam kerugian"
  (103:1-2)

dan siapakah yang lebih rugi dari orang yang Allah sendiri katakan dia rugi?(che cardio dah peluh + pucat). tapi. ada tapi gak. Tuhan sambung gak ayat tu(fuuh~ lega sket),

"kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati dengan kebenaran dan menasihati dengan kesabaran"
(103:3)

hurm... okay. jiwa tenang. biarpun kerja banyak. bestnya Tuhan bagik kerja banyak kan? bestnya masa ni sikit kan? hurmm... tapi che cardio pun kena check balik la. complaint masa sikit. tapi masa tidur, amboi~ complaint kerja banyak, tapi duk melahap je, bila nak buat keje. 

takpelah. kena buat kerja ni. dah insaf. masa tu emas. eh? masa tu nikmat. alhamdulillah~ 

*************************************

che cardio syukur dengan kerja yang Tuhan bagi. biarpun bertan-tan sampai pakcik lori tan metrik give up nak angkut assignment che cardio.


che cardio pun syukur gak sebab bagi che cardio masa yang sikit kerana seriously, masa yang sedikit telah mendesak (secara brutalnya) che cardio belajar prioritize things secara berhikmah(kononnya la..=[ ) 


che cardio pun ucap syukur gak pada Tuhan sebab bantu che cardio dengan bagik sedara2 (baca: ikhwah) yang sangat supportive dan mantap!


(bangun dari kerusi tenggelam. capai bekas biskut raya depan mata. duduk balik. letak tangan atas notebook terchenta lagi.) 


syukur gak sebab bagik che cardio kesedaran. untuk buat kerja homework. biarpun dah last minit. bagik kesedaran untuk che cardio menulis semula. lepas dah lama tak menulis. bagik kesedaran kepada che cardio untuk sekali lagi mempraktikkan erti hidup pada memberi.


wassalam.


- Che Cardio -

No comments: