Friday, October 14

stress juga subset ukhuwah!

salam alayk.

menulis pada saat jam casio comel di tangan sudah menunjukkan nombor Dua.Titik bertindih. lapan belas. A.M. sungguh menyelerakan. wahaha~ baru sahaja selesai membaca post yang sudah lama dek kerana perbuatan menggeledah almari masa milik che cardio untuk mencurik sekeping file bertajuk 'masa free' merupakan kegagalan di hari minggu. maka, di hujung minggu beginilah, che cardio mampu meluangkan masa dengan blog terchenta. owh sungguh sweet.

che cardio baru menempuh dunia DnT kira-kira setahun yang lalu, dan sudah semestinya, masih banyak lagi yang che cardio perlu tempuh. kerana? oh kerana jalan ini sangat panjang dan ditaburi besi-besi pencucuk kaki dan penggeletek pinggang dan ketiak. sungguh tidak selesa. dan kerana itu, che cardio perlukan teman-teman seperjuangan untuk terus menyokong che ardio agar terus tsabat dan mara. super saiya itu bisa dicapai, che cardio yakin itu. wah.

namun di kesunyian hati yang diulit kefuturan sepi yang melanda diri, che cardio juga sering tewas dengan musuh sendiri. oh ini bukan musuh biasa. ini musuh keturunan. dari nabi Adam sehingga anak-cucu-cicit che cardio bakal jadik musuh si kejam ini. sangat tidak suka. che cardio diterapkan dengan pemikiran bahawa ukhuwah itu sangat penting untuk pastikan che cardio tsabat, namun...

che cardio mula perasan, dan mula perasan bahawa teman-teman juga perasan yang ukhuwah kami sangat tidak kukuh. apakah?

oh sangat sedih bila punca masalah ialah kami gagal memahami apa itu ukhuwah yang sebenarnya. ukhuwah itu bukan hanya pada masa gembira. dan ukhuwah itu bukan sahaja pada waktu makan, waktu berbulatan gembira, dan waktu berkonferens riang sekalipun. kerana ukhuwah tu juga perlu pada masa stress, pada masa EE masih terbengkalai, pada saat kerja bertimbun-timbun, pada saat air mata mencurah-curah gugur kebumi.

namun, kegagalan kami menyedari hakikat itu membuatkan kami jauh dari teman-teman ketika bersedih dan berdukacita, hingga kadangkala menghampiri kefuturan yang pergghh, sungguh memedihkan mata. rasa sedih dan buntu. Ya Rabbi, bimbinglah kami memperolehi ukhuwah yang sebenar kerana kami tahu, jalan ini sangat panjang dan pasti ada yang gugur dalam perjuangan ini. namun, kami tidak mahu jadi yang gugur kerana kejahilan dan kelemahan kami, namun biarlah kami gugur sebagai syuhada yang mulia di sisiMu....

*please give us strength to live on as ikhwah and not just as friendship with extra smiles and laughters.  

No comments: