Monday, September 10

Secubit Garam Dari Tanah Orang

salam alaik..

dah 4-5 hari di bumi dublin. ke x? dah lost count hari lah. sejuk. otak pun macam cun je kalau nak jadik beku pun.

dan ini hari pertama kelas. bak kata professor mat salleh td, "first day at school yeah?" haha... it was so much fun, running in the rain back to my 5-star house in Merville. and the chill is like... freezingly cold. wahaha

dan dan tu jugak, sempat lah menengok-nengok bukan sahaja cuaca dan fb nots(eheh~), tapi melihat masyarakat secara amnya. melihat manusia secara naturenya. melihat sikap dan tingkahlaku insan secara luarannya.

berjalan-jalan menjejakkan kaki di kota dublin, di grafton street, bagaikan membuka mata. manusia, dimana saja ia berada, akan tetap sama. mengikuti rentak perjalanan (Irish walk) yang boleh meng'cramp'kan jari kaki pada bila-bila masa(wahaha) dan merasakan diri bagaikan menentang arus. dimana orang-orang yang bergerak laju di kiri dan kanan, depan dan belakang, sibuk berusaha mencari kebahagiaan dunia dengan cara yang berbeza, namun matlamatnya hanya sama. kebahagiaan.

aku yang mengejar syahid. bagai dilanggar-langgar arus manusia. laju. mendesak. tapi hakikatnya aku masih di dalam aliran yang sama, pola perjalanan yang sama, perbuatan yang sama. hanya intention. yup. intention yang kadangkala completely berbeza.

mengejar kecemerlangan studi kerana mahukan degree first class. untuk apakah? pasti beda pada intentionnya. aku juga sama. pasti berbeza dengan yang lain. namun tidak salah jika aku meramaikan orang yang berintention sama dengan aku kan? ideologi itu. satu ideologi logik yang juga bermanfaat buat umat. rugilah jika hanya aku.

mengorbankan masa untuk mendapatkan masa yang lain. wahaha. sulit. namun jika kena pada tempatnya, sangat bermanfaat dan kadangkala sinergi itu bakal menjana masa yang lebih banyak. bagaikan kau ada 25/7 seminggu. haha. namun sekali lagi, intention yang ada pasti beda. jauh atau sikit. itu bukan aku yang tentukan.

masih dalam mindset settle down. namun masih sempat menulis post ini. boring sangat kah dunia dublin itu? haha. hujan di luar, dingin di dalam. tiada salah berkongsi rasa. detik bahagia, tahun pertama, pelajar perubatan, di University College Dublin, Ireland. disaat masih bahagia ini. bolehlah. tapi sampai bila? entah. aku sendiri tidak tahu menahu.

sekian,

Yang masih melihat,
CheCardio
menghadap tingkap melihat cuaca dan juga manusia yang lalu lalang. (stalkerr!! huhu)

2 comments:

inani said...

buatlah travelogue sambil belajar. yeay

Mohd Rafie Izwan said...

saya percaya hidup akan bosan dengan keasyikan berteleku disebalik kekelaman suasana,hujan berpanjangan dan sejuk yang mencengkam.. HAHA.. beruntungla yg twinning program! ^^