Tuesday, October 9

Angau Intoxicated!

salam alaik...

sudah lama tak mengepos. di kesibukan menjadi pelajar medik di UCD ini, masih ada gelak tawanya. masih ada air matanya. dan konpem-konpem lah masih ada buku beratus-ratus page yang tak sempat dibaca lagi.. dan ini sungguh menensenkan jiwa dan raga kanak-kanak yang lemah ini. wahaha~

satu perkara yang dapat saya sendiri perhatikan setelah dah sebulan lebih disini, dan sudah bergelar PATI(Pendatang Asing Tanpa Izin) selama beberapa hari berikutan beberapa masalah teknikal yang dihadapi dengan administrasi universitas ini. hoh! sungguh menstresskan jiwa!

dan semalam, dibaling dengan telur oleh mamat Irish yang kemabukan di jalanan tepian tingkap, oh sungguh menyadiskan! bayangkan sajalah, saya yang sedang khusyuk berteleku(kononnyalah!) membelek2 nota-nota pensyarah yang penuhi tulang-temulang dan urat-urat berselirat, tiba-tiba dihujani gelak-tawa yang bertalu-talu dari luar tingkap. kata hati, "ah! mat salleh nak pergi pub lah ni." lantas mendiamkan diri dan terus membelek-belek nota-nota yang membosankan itu lagi. dan tidak seperti kebiasaannya dimana kebisingan itu sekejap bagaikan angin lalu sahaja, namun berpanjangan sehinggalah ke menit-menit yang ke sepuluh dan kesebelas jua.

hati terkedu, lantas tergerak ingin menyelak langsir bilik dengan kata hati, "diorang ni picnic ke hape sebelah bilik aku ni? haish.. x boleh jadi." tangan dihangkut menyelak langsir maroon berbelang-belang hitam itu, dan dipancarkanlah scene mat2 salleh dan jugak minah-minah salleh yang sedang seronok bergelak ketawa sambil terkinja-kinja melompat-lompat bagaikan orang semput terkena sugar rush! dan tetiba...

"splash!!" "wahahahhahahha!!!!"

okeyh. anda pernah dibaling telur kena papp atas kepala? haaa.. percayalah, saya tak pernah. wahaha~

tapi half of it, which is dibaling telur ke depan muka dan papp! kena tingkap namun betul-betul depan mata kepala sendiri. owh ini sungguh menensenkan! sangat tak suka bila Irish mabuk.

owh. nampak macam saya tengah tensen yang amat kan? sabar, sabar. muka saya ketika ini sangatlah tidak beriak walau sedikit pun melainkan tergelak sekali-sekala terdengar lawak berkualiti tinggi buatan Zaid Nasir housemate mantop yang semakin hari semakin femes di dublin ini ohoi!

sejujurnya, tajuk di atas hampir tidak punya apa-apa kaitan dengan post ini. hanyalah suatu refleksi atas kejadian-kejadian yang berlaku dalam hidup. melihat irish yang berakhlak mulia di kebanyakan tempat, membanggakan. menahan pintu bagai seorang gentleman di setiap hari, bagaikan satu culture. menegur makhluk-makhluk yang tak dikenali di jalanan setiap hari, bagaikan satu culture. sentiasa senyum apabila sedang melakukan khidmat pelanggan tidak kira di sektor kerajaan mahupun tidak, bagaikan satu culture. memandu laju, dan tiba-tiba berhenti secara mendadak kerana melihat seorang laki-laki yang berbasikal dan dua wanita yang sedang berjalan kaki, hendak melintas jalan walaupun lampu isyarat konpem2 kaler hijau. ohoi! kagum lah dengan mereka.

namun ya lah, masyarakat semoden ini, sebertamadun ini, secanggih ini, ketiadaan paksi islam yang mampu menjaga perilaku mereka pastilah akan merobek-robek akhlak mereka yang mapan itu! sedih, kachiwa, dan dukacita. sangat berdukacita. seminggu pertama di sini, saya cukup merasakan perbezaan attitude atau sikap masyarakat yang mendiami benua eropah ini. namun sebulan di sini, saya sedar satu perkara. islam dan muslim itu mesti bersama. tiada salah satu, pasti terjunam jua tidak kiralah bagaimana pun.

"ohoi! anda ni Che Cardio, anda nak bukak fatwa baru ke hape ni?"

eh. bukanlah. anda ni... haishh...

pernah terdengar pendapat seorang syeikh dari Galway, beliau kata,(ini beliau kata, bukan saya okeyh?) beliau melihat islam itu di negara-negara eropah. namun tidak mendapatinya di negara-negara islam. owh, saya mula pening dengan pendapat beliau. namun ada sedikit anggukan di saat pernyataan tersebut terkeluar dari speaker dewan. *angguk beberapa kali

dan sejujurnya, attitude mereka itu lah yang menjadikan mereka maju semaju mereka sekarang. namun ya lah. ini hanya pendapat saya. terserahlah kepada anda. owh, tiba-tiba saya kehilangan mood untuk menulis! juga haluan! nantikan Angau Intoxicated II spesel untuk housemate!(which is the first reason i wrote this post, namun melencong pula. ah, sungguh menensenkan!)

salam alaik. ingin solat dan terus menulis.

Che Cardio,
Dublin Ireland

1 comment:

Aliah Asarani said...

Sama macam Syed Qutb cakap, dia tak nampak Islam di negara Islam, tapi dia nampak dekat Amerika, negara bukan Islam.

(Y)