Sunday, September 23

Did I Just UnFriend You? If Yes, then BLAME MY HEART!

salam alaik.

disklemer : post ini bagaikan tiada thesis statement mahupun topic sentence. luahan hati di pagi hari. biasa lah tu. 

mencari prioritas di tengah jalan, manakan hendak ketemu kan?

"aku lupa, kau dah macam penduduk tetap dublin!" tergelak mendengar kata-kata seorang akh ketika diberi nikmat bersembang2 manja dengan beliau tempoh hari.  melepas rindu dengan memperalatkan teknologi kadangkala sungguh indah. tak sangka jika di KMB dulu boleh buat sesi kutuk-mengutuk manja bersama-sama mereka, di sini juga saya berpeluang melakukan hal-hal yang sama. haha~

bakal memasuki minggu ketiga pembelajaran, yang saya kira boleh tahan lah. agak culture shock sebenarnya dengan corak pembelajaran disini. ya, bayangkan sajalah. saya di'suap sudu' (baca: spoonfeed) oleh guru-guru sejak tujuh-lapan tahun yang lepas.. di sini expectation yang ada ialah, "u should have know it by yourself. u have books right? i don't have to tell you anything. except when is the exam is coming, i'll be telling you that, don't worry"(kata-kata khayalan, tiada kaitan dengan yang hidup mahupun yang sudah tiada). dan frankly speaking, sangat terkejut budaya juga lah. dan personally, sudah menjangkakan perkara ini akan berlaku. namun, tidak lah pula menjangkakan akan terkezut beruk sampai stress. wahaha~ ini kisah silam, lupakan. saya sudah tenang.

benarlah orang kata, pengalaman mematangkan kita. jika terbaca komen seorang sahabat, menyatakan IB is the best preparation programme. i wouldn't really agree to a certain extent. yeah, the life in IB seems to be harder than the others, but academically speaking, i would envy the JPA scholars here. haha. no offence. but that's how i feel. but i am not that envious to be honest. since we have some more extra points that I personally thinks is the one we got from IB experiences.

jika mereka boleh dengan selambanya datang lecture dan duduk dengar sahaja. manakala saya(personally) bertungkus-lumus hendak memahami dan mencatat nota-nota penting, itu sungguh menjeleskan. jika mereka boleh dengan bersahajanya menjawab soalan dari lecturer, dan saya(personally) masih terkebil-kebil memikirkan topik apakah yang lecturer ini tanyakan, ini sungguh menjeleskan. dan jika mereka datang ke kelas dengan tangan kosong di saat saya(personally) membawa buku nota gedabak pecah lima itu dan kadangkala berserta nota lecture di tangan ditambah pula dengan bekas pensel bercorak world map dunia lain itu di dalam beg yang berisi laptop, ini sungguh menjeleskan. namun saya masih aman.

pengalaman di kmb mengajar untuk adapt dengan suasana biarpun seperit mana suasana itu. pengalaman itu juga mengajar untuk terus membesar despite all the challenges that we have to face. terpaksa berhadapan dengan ke'pitam'an tatkala tidak dapat tidur selama dua hari berturut-turut semata-mata hanya untuk math portfolio. terpaksa berhadapan dengan groupmate yang malas berfikir untuk TOK presentation esok hari(dalam hal ini, grupmet yang malas itu merujuk kepada diri sendiri. eheh) menyebabkan ketidak-tiduran dan dalam keadaan mabuk falsafah selama seminggu. terpaksa menyelak buku-buku sastera yang penuh dengan bahasa yang tidak mungkin difahami dengan tepat maksudnya melainkan oleh penulisnya sendiri untuk menghabiskan esei world literature dan extended essay yang sangat memakan masa itu. terpaksa menggeletar kepala lutut apabila menunggu result turn-it-in keluar bagi memastikan tiada plagiat yang ter'buat'. terpaksa menghitamkan muka apabila keluar ke perlawanan sukan yang bermacam-macam dan meninggalkan kelas dengan rasa separuh sukarela, eheh. 

oh. jika catatan satu persatu dilakukan di kala itu, pasti saya sendiri tidak percaya saya telah melepasi semua itu. itu hanya hambatan studi, tidak masuk lagi dengan hambatan islam yang saya prioritikan dahulu, kini, dan selamanya itu! namun, benarlah orang kata. pengalaman membesarkan kita. mematangkan kita. omputeh cakap, "what doesn't kill you makes u stronger" dengan lukisan tikus bersenam menggunakan perangkap tikus(hanya untuk yang faham). saya tidak merasakan bahawa saya sudah cukup kuat untuk ujian di sini. apatah lagi mengharunginya tanpa ada bantuan sesiapa. saya tidak berani mengatakan, "i will make it through here. alive." namun sebaliknya, saya cukup yakin untuk menjerit, "He will make me make it through here! alive and healthier than ever!"

disaat tiada pergantungan lain selain Dia. disaat tiada ikhwah disisi yang mampu menenangkan hati(oh, merindui suasana kmb!). disaat stress dengan hal yang tidak boleh disampaikan kepada mana-mana manusia pun. oh disitu saya menemui Dia. rasa malu dengan diri sendiri. waktu happy dan bersuka ria bersama teman2 di jalanan grafton street ataupun di stephen green garden, tidak terkesan rasa syukur di hati atas nikmat yang diberi. namun di saat lemah dan perlukan sokongan, Dia akan sentiasa ada. *air mata menitis2

selalu juga terbaca di mukabuku dan di kicau2, "if Allah is the only one U have, then U already have all that U need". dan baru beberapa ketika merasakan kesan ayat itu dihati. jika selama ini hanya memandang ayat itu sebagai ayat-ayat comel yang dipasskan oleh akhawat2(kepada akhawat2 yang lain tentunya, mustahillah kepada saya! wahahaha) di mukabuku, maka sekarang diri sendiri turut merasakan kesan aura ayat tersebut.

terjadi insiden ngeri di sini yang merobek-robek hati tatkala keluar berjalan-jalan bersama teman-teman. dan tidak perlu diceritakan lah insiden itu namun ia merubah perspektif diri terhadap orang yang tidak kita kenali. kadangkala kita rasa kita sudah tau jiwa manusia, namun kita lupa, yang kita juga biasa tersilap menilai manusia. jika jiwa mereka yang saya rasakan tabah dan kental itu pun mampu tewas dalam pertarungan mujahadatun linafsihi, maka saya yang lemah ini apatah lagi. justeru itu, mengambil keputusan untuk meneruskan lagi pembebasan berkala saya untuk akaun mukabuku dengan nekad.

bukan berniat sombong atau berlagak dengan memutuskan hubungan persahabatan melalui mukabuku, malah anda seharusnya tahu, hubungan persaudaraan kita nyata melampaui batas internet apatah lagi jarak! tapi personally, saya meminta maaf terlebih dahulu jika tiba2 anda melihat yang saya bukan kawan anda, jangan lupa, saya masih saudara anda. cuma ya lah. hati yang senang berbolak-balik ini kadangkala perlukan perlindungan yang lebih. jadi, saya sekali lagi ingin memohon maaf kepada 600+ (*pengsan) yang tidak saya kenali sama sekali dan juga rakan-rakan kmb(muslimah terutamanya) kerana saya tersangatlah perlu menjaga hati saya dari status-status anda dan aktiviti-aktiviti anda di mukabuku itu. "ah, lemah gila ko kat facebook pun susah nak jaga hati!" ya. hakikatnya, begitulah saya. maka buat kesekian kalinya, saya meminta maaf dari anda-anda yang terlibat. katalah saya tidak berhati-perut, kejam, tak berperikemanusiaan, bajingan, perasan bagus, dan sebagainya. tapi maaf, salam, saya perlu menjaga hati saya yang fragile ini. namun jika anda rasa ada sesuatu yang perlu disetelkan, pm masih ada kan? dan bila2 sahaja, anda boleh add saya semula. dan jangan risau, kadangkala, saya main unfriend je, x prasan yang andalah kawan paling rapat dgn saya, ya lah. zaman sekarang dp mana ada muka sendiri kan. letak gambar kamera idaman(*uhuk3), letak gambar kartun, artis, dan sebagainya. sekian, semoga saya dan anda juga sentiasa berada dalam jagaan dan perlindungan Allah.

Ah! rasa hendak menitis air mata setiap kali hendak menekan butang confirm sebanyak 600+ kali. tapi, hati ini sungguh fragile! [kredit]

sekian sahaja dari saya yang berhati lemah,
CheCardio

Dublin, Ireland.
10.04 am waktu tempatan.

1 comment:

Mohd Rafie Izwan said...

curious nk tahu apa insiden tu..HAHA.. have faith bro.. ^^