Monday, July 2

KOOL + OSEM = ??

salam alaik..
 terasa seperti ingin mengepost sahaja malam2 buta begini..

tadi baru selesai sesi koolsem (ops, sepatutnya selesai..) oyeah.. tinggi harapan nak berkoolsem malam ini. akh M bagik baton untu pengisian koolsem kali kedua ini. kali pertama ya lah, akh M lah semestinya.

koolsem itu apa?

eh? tak tahukah?

hoho. maaf syok sendiri pula. lupa sedang bercakap di papan dash sahaja, bukan di KMB lagi. jika di KMB, rata2nya sudah ramai yang tahu. apa tidaknya? jumlah akhawat KMB saja sudah menggerunkan kami. frasa kata 'kulsem' itu pula bagaikan dibawa angin topan kesana ke mari.

"eh, bila kulsem?"

"aku baru balik dari kulsem"

"kulsem semalam best lah! tak boleh tidor dibuatnya!!"

(gaya bahasa dan dialog rekaan, tiada kaitan dengan mana2 makhluk hidup. sekian)

bagaikan terngiang2 kala sibuk ber'irp. irp itu apa pula? oh itu lain kali lah. yang pastinya, bagaikan fenomena musim panas melanda KMB saat sesi kulsem menjengah tiba.

tapi maaf. saya tidak pernah ber'kulsem'. wahaha. nak kena kejar dengan hanger, checardio? ye lah. blok asrama puteri kot. owh. oke.

kulsem atau nama di dalam kad pengenalannya ialah Kuliah Sepuluh Minit (jika salah maafkan saya. terlalu banyak spekulasi dan kontroversi mengenai nama asalnya dek kerana terlalu hot bak pisang goreng panas) namun setiap kali diadakan pasti gagal dihabiskan dalam masa tersebut. oh sebabnya? saya sudah tentulah tidak tahu menahu. bukankah sudah dikatakan tadi, saya tidak pernah berkulsem selama di KMB.

saya tidak tahu menahu sangat tentang kulsem ini, namun dari angin lalu yang bertiup, ada yang mengatakan bahawa super saiya yang sudah mampu terbang akan mula membuka majlis dan memulakan upacara penyampaian mereka yang sudah pasti osemlah! namun maaf, kesahihannya tidak mampu saya buktikan di sini.

saya kurang pengetahuan tentang kulsem di KMB namun yang saya dengar melalui radio-radio yang bersiaran di KMB, kulsem biasanya sangat basah dengan kata2 super saiya yang osem seperti yang sudah disebutkan tadi. saya tidak mengetahui butir2nya dengan jelas namun kebasahannya itu saya kagumi walaupun tidak pernah menyertainya. wahaha, jangan berdalihlah, anda pasti teruja bukan dengan adanya upacara seperti kulsem ini?

saya kurang ilmu tentang kulsem ini namun kucing2 dewan selera pernah membisikkan kepada saya bahawa sudah menjadi kebiasaan untuk peserta2 kulsem untuk menangis kesedihan atau kegembiraan demi meraih redha Allah. Subhanallah! ini sungguh menjeleskan! kami juga mahu senang menangis kerana redhaNya!

mungkin itu sahaja yang sempat saya utarakan mengenai kulsem di KMB biarpun anda sudah jelas bukan? saya bukanlah orang yang tahu menahu sangat tentang kulsem ini!

namun point post saya ini bukan kulsem di KMB. wahaha.. terinspirasi daripada kulsem yang telah saya ceritakan di atas, kami juga ingin berkulsem. tapi tidak sama lah. kerana kami lelaki, maka kami ber'KOOLSem ' lah. sungguh KOOL dan OSEM bukan? anda dengki kah?


ya. kami merancang untuk berkoolsem dua kali seminggu sebagai trial and error. namun. ye lah. wahaha. Kita merancang, Allah jua merancang. namun perancangan Allah jualah yang TERBAEKK!!


apakan daya. koolsem pertama. atau mungkin tidak layak dipanggil koolsem. -__-"... hanyalah bertujuan untuk mencari metode terbaek untuk berkulsem. maklumlah kami adek beradek dari seantero dunia. walaupun jauh di mata namun konfem dekat di hati. walaweh! sila terharu ikhwah sekalian! oke tersasar. setelah bereksperimentasi sebanyak2nya. kami mendapati bahawa skype adalah wadah terbaek untuk berkoolsem(pada waktu itu). maka sempat juga mendengar cerita akh AA dari kedah mengenai perit merit hidupnya yang bergelar daie full time di lokaliti yang kesempitan saudara seaqidah. mengagumi saudara AA atas perkongsiannya yang leklek isap okok sahaja namun memang mengzass seluruh jiwa dan raga kami yang sedang goyang kaki sahaja di rumah sambil kononnya menghabiskan buku2 fikrah.. oh malu dengan diri sendiri. jzkk akhi AA atas perkongsian tahap naga itu!


koolsem kedua. akh moderator hensem dari bangi . walaupun bukan dari KMB, namun yang pasti beliau sangat memahami taktik2 berkoolsem ini. pengisiannya mengenai isra' miraj sungguh membuka mata. wahaha. banyak quotation dari ustaz J comel yang dicekupnya, namun nyata memberi impak baru kepada telinga2 yang mampu mendengar. namun sedikit terkilan, masih ada ikhwah yang gagal memasuki talian lantas sesat di talian yang merata2. sebentar di grup sana. sebentar di grup sini. pening juga dibuatnya. tapi alhamdulillah koolsem kedua berjalan lancar.


koolsem ketiga yang sepatutnya jatuh pada malam ini. owh pilu hendak menceritakan kisahnya disini. saya diberi baton oleh akh M untuk memberi sedikit perkongsian pada malam ini.. kalut juga membelek buku2 dan artikel2 untuk dikongsi dengan ikhwah terchenta. bab pertama hadza deen jadi taruhan saya untuk perkongsian saya. walaupun saya yakin bahawa ikhwah2 terchenta sudah khatam hadza deen sebijik itu berkurun lamanya, namun saya mahu kongsi juga.. tidak salah mengulang bukan? huhu


namun, Allah menguji kami semua dengan ujian skype yang sedikit bercelaru malam ini.. oh ini sunguh sadis lagi menyadiskan. che cardio dengan selambanya lah pompam2 bercakap muqaddimah cliche namun cukup bermakna buat daie2. walaweh! selesai muqaddimah, ikhwah2 mula mengadu. 


"er, che cardio. anda sudah jadi transformers kah?"
[kredit]


"tidakkk!!!! saya gagal menangkap suara anda!"


"buku ape?"
(dialog copipes dan edit)

dan yang paling sadis,

"err... dah start ke?"

waaaa~ *air mata hati mengalir laju


masih mampu bersabar. namun tiba2 saya. saya yang terputus dari talian. bila yang bercakap terputus. anda bayang sajalah. eh? anda masih belum tahu bagaimana kami berhubung bukan? aduss...

begini. akh M hensem akan mengecall kami dan menyambung2 kan kami semua. seperti khalifah yang menggunakan lasso menarik kuda kedalam kandang ibadah lah... kemudian semua ikhwah diminta meng'off'kan microphone masing2 memandangkan ada yang berbunyi seperti dilanda topan musim panas, bunyi angin sepoi2 bahasa, bunyi unggun api di malam yang dipenuhi cengkerik, bunyi adik menjerit2 mintak main game di sebelah, eh. dan bermacam2 bunyi lagilah. yang bunyi iklan tv tu lagi terbaek lah~ wahaha. dan seorang pentazkirah(muzakkir) akan mula berceloteh seperti yang saya lakukan tadilah...

okeh. balik kepada peristiwa terputus. setelah saya terputus. saya gagal masuk semula ke dalam talian hingga akh M terpaksa buat dating skype personal dengan saya sahaja(ikhwah lain jangan dengki tahu?) bertanyakan itu dan ini. maka. keputusannya, setelah makin ramai yang mulai putus dari talian, akh M dengan hensemnya menangguhkan dulu koolsem kali ini secara officialnya.

"tidaaakkkkkkk!!!" jerit akh F yang memang femes dengan ke'overeksaitedan'nya.

dan saya. wahaha. pasrah. seperti yang dikatakan tadi. Kami merancang. Allah jua merancang. namun perancangan Allah jualah yang torbaekk!

sempat berkongsi dengan akh Ammar ibn Adnan... katanya,"Allah nak test kesabaran kita kot"

wahaha. anda memang sudah mampu terbanglah Ammar.. ayat kamu yang tebaek saya rakamkan di sini.

"welcome to tarbiyah."

betullah orang kata. bila kita sudah merasai nikmat tarbiyah itu, segala benda pun jadi tarbiyah. even skype fail pon jadik tarbiyah. saya rasa kalau saya masih saya yang dulu, pastilah sudah menjerit sekuat hati,

"heyy skypee!! kao memang carik nahass!! nah hamek kao aku uninstall dari laptop aku!!

eh? itu saya yang dulu. sekarang? haha. takdelah beza banyak sangat. masih seekor kura2 yang sedang melihat sekawan makhluk yang sudah terbang melayang2. dan ingin juga turut terbang bersama mereka. doakan ya?

semoga akh M menemukan method terbaek untuk kami berkoolsem jumaat ini. oh, anda ingin membantu? jika ada cadangan untuk kami, kecik tapak tangan, talam surau annur saya tadahkan... 

salam alaik. 

dari yang terkilan namun masih bahagia. 
CheCardio

2 comments:

Aliah Asarani said...

We type our kulsem. I think that's better, especially for those with slow connection. But then, it's up to you guys.

CheCardio said...

yeah we do have s/u agong which is ammmarA jugak(at that time)... but still, with just 3 prson hearing well.. it feels strangely weird... thanks btw! =D