Monday, July 23

Maafkan Aku Ikhwah!

salam alaik.

anda pernah tak di'sentap'?

wahaha. anda tak kenal 'sentap'? biar betul anda ni. jangan buat lawak disini. huhuhu

baiklah. saya bagik can laah. sentap tu... err.. dalam bahasa kasar nya...

sentaplah.

okay, merepek. kadangkala orang guna perkataan lain yang sinonim, biarpun salah dari segi penggunaan bahasa melayu. contohnya, ter'zass'. weh, try la belek kamus dewan kut-kut jumpa perkataan 'zass' dalam tu. kalau jumpa bagitau saya. saya pun ingin tahu juga maksudnya apa!

perkataan sinonim lain. hurm. 'ketukan'? 'hidayah'? 'zuppp(bunyi pisau tikam jantung sambil muka buat gaya ala-ala heroin tamil kena tikam kat perut)'?

hurmm.. kira lulus lah tu. kalau anda tak faham juga maksud sentap, ahh.. faham-faham sajalah!

hari ini di'sentap' dengan halus oleh Allah tentunya. ye lah, hidayah tu kan milikNya. anda ni.. disentap secara tak sengaja. malah saya rasa tidak pernah disentap sebegini rupa. bagai diperah-perah jus limau nipis di mata kiri dan mata kanan. rasa syukur yang tiada hingga disentap sebegini rupa oleh Allah. maknanya saya masih disayangi lah kan?

bagaimana sentapan itu sebenarnya?

begini, (wah, macam nak citer bedtime stories) memasuki bulan ramadhan ini dengan harapan semoga ramadhan ini lebih baik dari yang sebelumnya. mengharap redhaNya untuk diri yang hina. berusaha menjadi makhluk yang lebih baik. dan hamba yang lebih bertaqwa tentunya.

dalam kegawatan tilawah dan tadabbur yang cuba dikonsistenkan, dalam jihad menentang jahiliyah-jahiliyah yang masih sibuk mengumpul ranting buat sarang, dalam kesibukan berpolitik dengan pama untuk melarikan kereta ke liqa'2 mingguan, dalam kesusahan bangun malam dek kerana empuknya tilam, saya diganggu.

ya. diganggu. dihantui dengan email-email official dari yahoo grup kolej. dihantui post-post teman yang semakin sibuk mengisi borang mak nenek setelah mendapat offer letter. dihantui dengan keluarnya tiga namelist universiti d ireland yang sepatutnya ada empat, dan nama saya tiada dalam ketiga-tiganya. dihantui penungguan list yang keempat dengan hati yang penuh harapan. dihantui wallpost-wallpost rakan-rakan yang mula sibuk dengan urusan ke ireland. dihantui cop-cop pesuruhjaya sumpah. di hantui saksi-saksi pegawai kerajaan kelas A dan B. dihantui majikan papa dan majikan along. dihantui sijil kelakuan baik?(apa saya jahat sangat kah?)

segala hantu yang jelas menghantui itu mula memenuhi kepala. kepala pula mula disibukkan dengan accomodation di uni nanti. buku-buku medical, perlukah dibeli? atau curi  pinjam sahaja senior atau library punya? kepala dipenuhi dengan bagaimana agaknya hidup nanti? dipenuhi dengan list barang-barang yang hendak atau perlu dibeli. penuh!

jika anda kenal saya di alam nyata atau di alam mukabuku, mungkin anda terbaca status saya yang menulis segala macam perasaan negatif yang sedang saya rasa. konfius. letih. tensen. ah! banyak jugalah yang tidak mahu saya tuliskan. serabut kepala ini penuh dengan benda-benda yang berkisarkan hal-hal yang sama sahaja sejak dua-tiga hari ini. yang sedihnya, saya sudah berada di hari keempat ramadhan!

sabar. saya masih belum disentap. masih belum tiba partnya.

bertanyakan senior-snior beberapa soalan yang memusykilkan. juga kepada kawan-kawan sekolej dan yang seangkatan dengannya. berbincang dengan papa perihal isu-isu ini sahaja. tentang wang dan kos. tentang lokasi dan durasi. tentang makanan dan penginapan. tentang masa dan tindakan. itu sudah mula menjadi topik hangat. dalam hidup saya. *malu

tiba-tiba tergerak untuk memeseji beberapa orang teman perihal sijil kelakuan baik yang saya sebutkan tadi. salah seorang ikhwah yang jika saya sebutkan namanya disini, ah, pasti jatuh pengsan anda kerana keqawiyannya. nanti terbatal puasa pula. setelah berbual beberapa ketika, terkeluar mengenai uni yang bakal didiami memandangkan saya masih belum mempunyai uni yang jelas. masih kabur.

tiba-tiba akh itu. ya. yang saya katakan tadi. memberi sentapan tarbiyah dengan sepenuh kekuatan yang saya kira si dia tidak berniat pun hendak berbuat demikian.

disini saya catatkan sbhagian mesejnya kepada saya,

"Aku xsemangat sgt sebenarnya nk bncang pasal placement kt public sbb masih ad ikhwah yg sangkut..."

saya.. saya..saya... *pengsan

jujuran air mata yang melimpah penuh satu tub mandi pun sia-sia sahaja. rasa sangat bersalah. rasa sangat malu dengan diri sendiri. rasa... kosong. Allah...

rasa sangat bersalah dengan ikhwah yang pompam2 duduk canang sini sana kata uhibbukumfillah. bagaimana saya tergamak melakukan perkara ini kepada orang-orang yang saya cintai keranaNya. komenlah saya. hukumlah saya. saya masih tidak cukup di tarbiyah.

dalam kesibukan saya yang saya khabarkan di atas, rasa sangat malu dengan diri sendiri. macam ukhuwah fake. time happy2 je. time orang dilanda masalah, kita diam seribu bahasa. alasannya...

"lek2 lu, bagi dia tenang lu, pastu baru approach."
" eh, ko cakap leklok sket, nanti dia terasa ke, susah nanti."
" weh! ko tak cukup sensitif ke? orang tengah sedih tu, pi tanya macam2 buat pe?"

 Allah... dah masuk ramadhan hari keempat. dah lebih sebulan saya tinggalkan Kolej Maha Busy itu, tinggalkan ikhwah2, dan cuba meneruskan amal jihad di rumah pula. kusangkakan cuti ini lebih baik dari cuti-cuti sebelumnya. namun, jauh panggang dari api, jauh kipas dari lampu!

bagaimana saya bisa mengatakan cuti ini ialah cuti yang terbaik sedangkan saya boleh rilek2 goyang kaki dan penuhkan kepala otak dengan masalah sendiri saja! Allah...

rasa bersalah dengan ikhwah. rasa macam tak layak panggil diri sendiri ikhwah. abaikan ikhwah lain. terlupa akan mereka disaat kita syok bergembira dengan segala bagai nikmat. layakkah aku dipanggil seorang akh?

kata mahu masuk syurga sama-sama, ini baru dapat lepas ujian IB, dah lupa segala-galanya? amboi CheCardio, anda memang tak kenal di untung. TT__TT

Namun masih mampu rasa bersyukur dengan nikmat sentapan di hari keempat ramadhan ini, kerana Alhamdulillah, Allah masih sayangkan saya dan tidak mahu sikap selfish ini berlanjutan hingga hari kelima dan selanjutnya menghabiskan ramadhan dalam keadaan tidak mengingati ikhwah2 yang lain. Alhamdulillah...

tak dapat digambarkan rasa syukur berada dalam gerabak dakwah dan tarbiyah ini kerana rasa kuat hasil sokongan ikhwah2... namun diri sendiri.. oh, sungguh memalukan. saya tidak terkejut jika apabila seorang akh pernah berkata,

"kita tidak tahu, mungkin kesilapan salah seorang daripada kitalah yang sebenarnya melambatkan gerabak ini. yang sebenarnya boleh menjadi sangat laju!"

dan disaat ini. saya benar-benar merasakan sayalah orang itu. ya. yang menahan gerabak kita dari bergerak dengan lebih laju. yang dengan sikap ini, memperlahankan kelajuan kamu semua. maafkan aku ikhwah. maafkan aku. aku akan cuba berubah. kerana aku tidak mahu jadi orang itu lagi. sekali lagi aku pohon, maafkan aku..

sekian, wassalam.

Dari yang melambatkan,
CheCardio

p/s: ah! saya yakin ikhwah2 saya tidak membaca blogpost saya kecuali anda seorang. ya, andalah. jzkk untuk mesej itu ya! *gelak keji

4 comments:

Inche gabbana said...

err.. siapa..? Saya kah..? Ahahahaha..

Anonymous said...

saya setuju, sebab pernah jugak rasa, sobs. sebab tu antara kekuatan islam adalah ukhuwah. kadang kadang masa yang diberi terlalu lama utk comfort juga boleh melemahkan iman seseorang. ukhuwah considered as external factor untuk menggerakkan, kan? so, kalau tak menggerakkan, ada berlaku kekhilafan kat mana mana. eh
(nasihat utk diri sendiri juga)
ada hadith, orang islam ibarat anggota badan, sakit seorang semua orang rasa, sebab sakit satu anggota, satu badan rasa (versi saya)
whatever it is, it is not the comforting words that matter, it is the presence. sama sama ingatkan kerana Allah, sama sama nak masuk syurga kan?

*saya yang juga pernah terlupa akan orang lain :)

enonimos seaqidah said...

haruslahh kann.. iman itu yang menggerakan, jika terasa diri tidak didorong ke arah kebaikan (spt concern trhdp ikhwah- sahabat seperjuangan seaqidah), pastilah iman itu yang 'something-wrong'.. -.- erk, perhaps...

Al khalofa said...

Jazaakallah khair untuk peringatan afiq syg....lolololo.....