Wednesday, December 21

mukhayyam tanjung tuan 2.0 - a journey of thousand steps

salam alaik.

gumbira sekali. baru dapat semangat untuk menulis. huh! "saya bersemangat!!!"
 ada apa ya? haha~ biarlah rahsia. hik3.

maaf. dimana kita, ya? *melalut pula

oh. setelah tiba di campsite. cerita bermula. perhatian, post ini juga sangat panjang!

****
...bibir munggil saya tersenyum lebar. angin bertiup sepoi-sepoi menggoyangkan juntaian rambut yang menutup dahi. saya mengangkat topi fisherman's friend milik bapa. melipatnya. menyelitkan di sisipan celah bagasi hiking saya itu. sinar mentari mula menyusup masuk ke retina mata. silaunya. Subhanallah.

oh. tidak. saya perlu melepaskan hajat! tidak bernasib baik. di situ tiada tandas. oh sungguh satu mimpi yang ngeri setelah penat menjelajah hutan selama lebih kurang 45 menit. oh saya rasa seperti ingin menjerit saja!

lupakan soal itu. isi utamanya. tempat penginapan kami tiada tandas. hanya belukar dan semak-semaun samun yang tebal dan menyeramkan. tidak mengapalah. ujian itu rahmat dari Tuhan. husnuzhan, insyaAllah.

"kumpul!kumpul!" laung kemkom tiba-tiba. wah. bergegas kami! baru sahaja endak menikmati tiupan angin pantai barat. huh.

perbarisan kawad bakal bermula. susunan tiga-tiga. baris sedia. luruskan barisan. wah. ini memang betul-betul kawad kaki. tidak mengapalah. bukannya selalu. sudah hampir 6 bulan meninggalkan kerjaya sebagai ahli Persatuan Berehat Sepanjang Masa Malaysia (baca: PBSMM). arahan demi arahan diberikan. larangan demi larangan disampaikan. lalu, tiba masanya. torture time!!

Penyeksaan beramai-ramai di kepalai oleh inche G. hohoh~ sungguh kejam. namun, tidak mengapalah. demi ikhwah, ku rela di selam dalam air pantai sekalipun! eh?

namun, salah kami juga. arahan yang diberikan oleh inche G dirasakan cukup jelas. beberapa set makanan beserta keperluan. contohnya, sebiji buah. (saya pun tidak tahu kegunaannya). 5 biji gula-gula.(ini sungguh osem walaupun saya agak hairan dengan bilangannya). sebiji timun segar(segar macam mana pun, saya dan saudara Khaloofa tidak akan sudi memakannyalah!) dan yang lebih pelik, sebungkus keropok yang harganya tidak melebihi atau sama dengan RM1.50.(kenapa dengan harganya itu?!)

oh tidak mengapalah. namun. diatas semua itu (baca : above all that), yang che cardio paling kesali ialah hanya separuh darinya yang mampu disediakan. oh sungguh sedih. "jika menguruskan ikan bakar pun sudah nggak pecus, apatah lagi hendak menguruskan sesuatu yang lebih besar, katanya" (Eliana Pramesthi Alam, KCB 2012). ya. benar katanya. jika membawa sebiji timun segar pun tidak mampu, apatah lagi hendak menggalas beban dakwah yang besar lagi osem ini. sila bungkus pakaian anda dan pulang ke kampung lah! eh, terlebih pula.

teruskan dengan cerita kita. eh. cerita kami. bukan juga. cerita KITA.

selesai diberikan hadiah kekejaman yang osem pemberian Inche G yang kool lagi bergaya, tangan saya sudah mula lenguh. oh tidak. lengan yang sebesar botol air di rumah che cardio ini masih tidak mampu menampung bebanan push up sebanyak lebih kurang 30 kali jugalah. bayangkan saja, tiada satu barang sahaja sudah di'dera' 5 kali push-up. kalau 6-7 barang yang tiada. oh berketul-ketullah lengan ini sementara che cardio lihat  Mr S dari kedah itu seperti sedang tersenyum sahaja dengan deraan itu. oh budak ragbi. baju adidas hitam ini sudah mula basah. melekit-lekit. melihat pantai. *gigi terkeluar tersenyum gembira tak hengat

oke kemkom dah buat muka ceria sepanjang masa. "dirikan khemah" oke. *nak dirikan khemah. nak dirikan khemah. oh lupa. kami sudah dipecah-pecahkan untuk memupuk sikap assabiyah. eh? memudahkan urusan keselamatan dan pembahagian tugas. setiap kumpulan juga ada nama, cheers, dan motto tersendiri. teringin juga mengomen cheer2 mereka. haha~. di sini merupakan serba sedikit maklumat tentang kumpulan yang telah dibahagikan.

kumpulan 1 : BAhtera IKhwah (a.k.a BAIK)
motto : Lautan Ini Sumpah Luas!
cheer : kelihatan seperti bulatan gembira yang sungguh gembira. agak bersemangat terutama inche Ammar. haha~

kumpulan 2 : Sep TARiq bin Ziyad (a.k.a STARZ)
motto : Seek for TARbiyah (juga STAR)
cheer : tidak sangka dapat tempat pertama! oh lupa. ini kumpulan che cardio lah! kelihatan seperti pengemis-pengemis yang sedang mencari sesuap tarbiyah setelah kemunculan grand oleh Mr President. eh, mantan. diakhiri dengan gerak bintang yang sumpah Kool! ala-ala cheerleading sebenar. ah~ bayangkan saja!

kumpulan 3 : Shoutul Zumar (tiada nama singkatan)
motto : La Tahzan, Innallah ha Ma'ana!
cheer : sumpah bergaya. che cardio pasti gagal mengelipkan mata apabila melihat cheer kumpulan ini. di saat innallah ketika tangan-tangan kalian menumbuk ke bumi dengan muka tunduk. di akhiri dengan gaya dramatik mengangkat muka sambil 'ha ma'ana' di sebut dengan gaya bersahaja. perfect!

kumpulan 4 : Baiduri SeBanTec (kami memanggil mereka SeBanTec sahaja. nantikan saja kisah mereka!)
motto :  Ikhwah Didahulukan, Tarbiyah Diutamakan!(terima kasih Mr N kerana mengingatkan)
cheer : gaya ala-ala hakka pasukan ragbi All Black NZ. haha~ namun masih tertakluk dalam ruang lingkup tarbawi. 

itu sahajalah kumpulan2 nya. khemah juga mengikut kumpulan. oh, sudah dhuha! solat dulu. berlari-lari anak dengan wajah ribena ke gigi air. hujung kaki menyentuh air. sejuk. ombak kecil datang menghampiri kaki. berundur dengan cepat ke belakang. wah! ini sungguh menggiurkan! menggulung kaki seluar. menuruni air hingga ke tengah betis. menceduk air pantai dengan ekspresi wajah masih ala-ala watak indon ketika slow motion berlaku. membasuh tangan. berkumur. "pfffttt!" oh, tidak! sungguh masin!!!!!!

usai dhuha. encik w0tPog mengambil alih. " kamu akan menjelajah 80 daripada pulau ini". pulau? eh? bukan ni kat tanah besar ke? bagaikan dapat membaca kekacaubilauan kami, dengan selambanya encik wOtpog menjawab, "dahulu, ini merupakan sebuah pulau. u're talking with a geologist" ooo. hulur muncung panjang.

"follow the man-made path. and u'll find a map that will bring you closer to pulau intan" hanya itu instruction yang diberikan oleh inche wotpog sebelum melepaskan kami pergi. tanpa supervisor? tanpa chegu? tanpa tour guide? oh ini sungguh mencabar!

maka team kami yang kedua berlepas. selepas team BAIK. berjalan-jalan. melalui campsite sebilangan remaja yang mana sebilangan besar dari mereka merupakan wanita. oh kami memilih jalan basah. jika Umar lebih rela berjalan di belakang harimau, kenapa tidak kami? bertemu perigi tua yang tampak berhantu. hee~ ada tangga menuju ke atas. bercabang dua. tiba-tiba teringat sajak 'the road not taken'. kalaulah kami memilih yang satu lagi itu, bagaimanalah keadaan kami agaknya.

"lari lari! cepat lari! jalan kaki! cepat lagi! lari lari! tiap hari! agar kuat! urat kaki! lari lari!" sempat bernyanyi2 seketika sementara sedang berjungle trekking. namun, setelah 2 menit 32 detik. tiba-tiba, nyanyian terhenti. apakah? pancit kot nak jungle trekking sambil nyanyi. aduss~

seronok juga menikmati flora dan fauna di hutan itu ya. sungguh... err. hijau? sampai di puncak, turun semula. ya, masakan hendak berada di sana lama-lama.

sampai sahaja di sana. kami lihat kumpulan pertama yang berangkat tadi, BAIK sudah tersadar. keletihan mungkin. betul-betul dibelakang kami, Shoutul Zumar dan selang 5 menit setelah itu, SeBanTec menyusul. setelah beberapa ketika, kami tersedar suatu hakikat yang amat mengejutkan saya.

ya. kumpulan kami yang empat itu tidak melalui jalan yang sama. hanya dua kumpulan, iaitu SeBanTec dan kami sahaja yang melalui jalan yang lurus a.k.a betul. yang lain. tersimpang jauh! haha~ lucu juga. kumpulan BAIK, terus tidak menjumpai sebarang peta. hanya bergerak mengikut intuisi sahaja. ya. sungguh tawakkal mereka. lihat sahaja ahli kumpulan mereka. inche N. malah inche Ammar juga bersama mereka. memang sungguh qowiey dan bergayalah!

kumpulan Shoutul Zumar, biarpun inche Fama mempunyai sense of direction yang sungguh unik, berjaya menemui map pulau, namun setelah menemui jalan berturapkan tar yang mana mereka boleh dikatakan tidak berjungle trekking langsunglah. hanya berjalan-jalan dengan ria di atas jalan tar itu. menemui rumah api tanjung tuan dan terserempak dengan kami di persimpangan peta yang satu lagi.(peta sebenar). haha~

Subhanallah. inche wotpog hanya senyum. tak mahu kata apa-apa. oh tidak. hanya sepatah. "wah, besar ibrahnya ni!" namun tidak terluah setelah itu. terlupa barangkali. ya. setuju saja. sungguh esar. bayangkan. dari satu arahan. berjenis-jenis jalan. haluan cuma satu. pantai intan.(sebenarnya pantai berlian, memang arahan yang .. err.. tak tahulah...) benar. samalah seperti jalan yang menurut inche G, sumpah panjang ini. haluan yang berbeza2. namun tujuan cuma satu. mardhatillah dan jannatul firdaus, amin~ insyaallah! 

lihat sahaja berapa banyak organisasi2 yang menyokong gerakan dakwah islamiyah. lihat sahaja berapa banyak kelompok2 istimewa yang terang-terangan menyatakan hasrat berjuang di jalannya. jujur sekali. saya dahulunya merasakan mereka-mereka yang berlainan kelompok ini sungguh membuang masa! apa tidaknya. mereka buat kerja mereka. mereka itu pula dengan kerja mereka. mereka yang disana pun tidak kurang, dua kali lima sahaja. oh rasa sungguh aneh kenapa mereka yang mengakui memahami islam dalam erti kata yang sebenar bertindak sebegini rupa. hampir sahaja saya berputus asa dari jalan ini. tapi. ya. saya masih di sini. kerana Allah masih sayangkan saya. Alhamdulillah, tanpa rahmatMu, pasti mustahil aku mengecap nikmatMu ini.

setahun bertatih di jalan yang masih sangat terlampau panjang ini, mula memahami kenapa wujud perbezaan-perbezaan dan mula mengetahui. tiada salahnya berbeza pendapat. jika hanya ada satu pendapat sahaja, tidakkah senyap sunyi dunia ini. siapa yang lebih betul, biarlah Allah yang tentukan. pasti semua bakal mendapat ganjaran yang setimpal. hanya satu. tsabatlah biar dimana pun kamu berada. asalkan al-quran dan hadith jadi pedoman. kerana. ya. itu warisan Nabi kita. *oh rindu sungguh kepada baginda.

eh? sudah sampai mana? waktu zohor. ya. itu kena tunggu. post seterusnyalah ya! yang pasti, solat diatas pasir pantai tanpa alas sungguh menduga tahap keimanan. bunyi ombak.... ah, nantilah!

till then. salam alaik. dan terima kasih. kepada kamu. ya. kamulah. kerana buat che cardio tersenyum sampai ke telinga malam ini.








 

No comments: